Niederland - England - Belgien - Niederland


 

Von der Schelde ( Vlissingen ) geht es nach England und zurück über Belgien
mit insgesamt rund 300sm

 

 


eine internationale Crew im Kanal
 

 

 

From the Scheldt (Vlissingen) we head to England and back via Belgium, covering a total of around 300 nautical miles

 

 

 

 

Eric und Bas

Burkhard

Karl und Hans

 

 

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 Hallo England,
ein Inseltörn mit
sehr vielen Windparks

 Hallo Engeland,
een eilandtour met
veel windmolenparken

 
Eric - Hans - Bas - Burkhard - Karl

 

Am Anfang steht die Anreise und die hat es in sich.
Rund 700km nach Vlissingen, eine Stadt an der Schelde.
Von hier wollen wir mit unserem internationalen Team starten.

Zwei Niederländer, zwei Österreicher und ich als deutsche Minderheit.
werden den Kanal kreuzen um Englisches Bier in einem Englischen
Pub zu trinken.

Doch der Wetterbericht sollte uns
einen Strich durch die Rechnung machen. Starkwind und dann noch falsche Richtung ist keine gute Zusammenstellung. Deshalb wollen wir zwei Tage warten und uns dafür durch das Binnenland schon mal eine gute Position verschaffen. Somit sitzen wir nicht nur rum sondern können das Scheldegebiet noch erkunden.

 

Eerst komt de reis, en die is nogal een onderneming.
Zo'n 700 km naar Vlissingen, een stad aan de Schelde.
Vanaf hier willen we met ons internationale team vertrekken.

Twee Nederlanders, twee Oostenrijkers en ik, als Duitse minderheid, zullen het Kanaal oversteken om Engels bier te drinken in een Engelse pub.

Maar de weersvoorspelling dreigde onze plannen te verstoren. Harde wind en dan de verkeerde richting is geen goede combinatie. Dus willen we twee dagen wachten en een goede positie innemen door landinwaarts te trekken. Op die manier blijven we niet maar kunnen we toch het Scheldegebied verkennen.

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Am 15.07.25 gehen die Leinen 0930 Uhr los und wir stehen vor der ersten Brückendurchfahrt noch in Vlissingen. Genau diese Öffnung reiht uns in die aus dem Straßenverkehr bekannte grüne Welle, die hier blaue Welle heißt, ein und alle noch folgenden Brücken sollten wir dann offen oder mit kurzer Wartezeit befahren. Es wird so funktionieren und am Ende sind wir auf dem Veerse Meer. Es gibt Landschaft mit Kühe und die besagten Brücken, bis wir zur Stadt Middelburg kommen. Wir schauen und finden sehr viele Wassersportanleger, die wir nicht nutzen, denn unser Ziel ist der Ort Veere.

Kurz vor Ende vom Kanal wieder schleusen, raus auf das Veerse Meer und gleich links in den Jachtclub Veere der voll ist und für uns nur die Chance bietet am Einfahrtor stadtseitig festzumachen. Dort sind wir dann 1320 Uhr und das Landleben beginnt. Veere ist eine Ortschaft wo immer Markttreiben herrscht, da hier Ausflugsboote anlegen um Touristen abzuladen. Mir soll es recht sein und die Stadt ist mein. Markt, Kirsche und Hafenbereich sind wirklich sehenswert. Man muss nicht ins Museum gehen, die ganze Stadt ist ein lebendes Museum. Nach Stunden noch auf einen Kibbeling und zwei Bier mit der Feststellung uns geht es gut. Denn inzwischen habe ich Karl aufgegriffen der seinen Rundgang schon beendet hatte wo ich die Deichanlage mit Kanonen aus 1854 noch vor mir hatte. Mit Blick auf den Hafen genießen wir noch einen Sundowner und danach zurück zum Schiff.

 

Op 15 juli 2025 gingen de lijnen om 9.30 uur los en bevonden we ons nog steeds in Vlissingen, vlak voor de eerste brug. Deze opening plaatste ons in de groene golf, bekend van het wegverkeer, die hier de blauwe golf wordt genoemd. We zouden vervolgens alle volgende bruggen oversteken met de bruggen open of met een korte wachttijd. Dat lukte en we kwamen terecht op het Veerse Meer. Er was een landschap met koeien en de eerder genoemde bruggen tot we Middelburg bereikten. We keken rond en vonden veel watersportsteigers, die we niet gebruikten, omdat onze bestemming Veere was.

Kort voor het einde van het kanaal varen we weer door de sluis, het Veerse Meer op, en slaan meteen linksaf de Veerse Jachtclub in. Deze is vol en biedt ons alleen de mogelijkheid om aan te meren bij de toegangspoort aan de stadszijde. We komen er om 13.20 uur aan en het plattelandsleven begint. Veere is een stadje waar altijd markt is, omdat hier rondvaartboten aanmeren om toeristen uit te laden. Ik vind het prima, en het stadje is van mij. De markt, de kersenbomen en het havengebied zijn echt de moeite waard. Je hoeft niet naar een museum; het hele stadje is een levend museum. Na sluitingstijd stoppen we voor een kibbeling en twee biertjes, en concluderen dat we goed zitten. In de tussentijd pikte ik Karl op, die zijn rondleiding al had afgerond, terwijl ik nog het dijkenstelsel met kanonnen uit 1854 voor me had. We genieten van een sundowner met uitzicht op de haven en gaan dan terug naar het schip.

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Es ist der 16.07. und draußen auf der Nordsee steht der Wind mit 30kn und zwei Meter Welle. Wir gehen um 0730 Uhr weiter binnen durch das Veerse Meer durch die nächste Schleuse hinaus auf die Oosterschelde. Hier rüber auf die Nordseite um die Zeelandbrücke um zu passieren. Am Morgen liest sich das freundlich, doch unterwegs wurde uns anders. Nach dem Veerse Meer was sehr schön war gab es bei der Schleuse ein STOP.
Anfrage über Funk bestätigte, der Wärter schläft nicht, sondern die Schleuse ist defekt aber der Monteur ist schon am Arbeiten. Festmachen und warten und nach 20 Minuten ging es weiter. Doch unser Problem bestand jetzt darin, die Öffnungszeiten der Zeelandbrücke zu schaffen. Unser Rechnen ergab, das schaffen wir nicht. Hier wo die Gezeiten durchlaufen ist es wünschenswert keinen Gegenstrom zu haben, zumal wir hier auch abgeschwächt den Wind spüren. Trotzdem, endlich frei segeln ohne Kanalbegrenzung ist eine Entschädigung.Wir wissen nicht wie, aber die Öffnung der Brücke verspätet sich um 10 Minuten und zuerst ist sie für die Einfahrenden frei. Das verschafft uns die fehlende Zeit um mit durchzuschleusen. Geschafft, jetzt noch gerade aus und dann scharf rechts und wieder Kanal bis nach Zierikzee.

Leinen fest in zweiter Reihe an einem Plattbodenschiff bedeutet, keine Arbeit mit den Leinen bei den Gezeiten. Wir werden hier noch Wasser nehmen und uns für morgen früh vorbereiten den Absprung über die Nordsee in Angriff zu nehmen.

Doch vorher noch die Stadt erkunden. Diese niederländischen Kleinstorte sind immer wieder schön zum Erkunden. Wohnen möchte ich hier nicht zu viel Tourismus. Was ist der Höhepunkt an Land, richtig Kibbeling und ein Bier.

 

Het is 16 juli en op de Noordzee waait de wind met 30 knopen en zijn de golven twee meter hoog. Om 7.30 uur varen we verder landinwaarts door het Veerse Meer, door de volgende sluis en de Oosterschelde op. Hier steken we over naar de noordkant om de Zeelandbrug te passeren. 's Ochtends klinkt het aangenaam, maar onderweg voelden we ons anders. Na het Veerse Meer, dat erg mooi was, was er een STOP bij de sluis.
Een radio-onderzoek bevestigde dat de sluiswachter niet sliep, maar dat de sluis kapot was, hoewel de monteur al aan het werk was. We meerden aan en wachtten, en na 20 minuten waren we vertrokken. Maar nu was het ons probleem om de openingstijd van de Zeelandbrug te halen. Onze berekeningen gaven aan dat we het niet zouden halen. Hier, waar het tij binnen is, is het wenselijk om geen tegenwind te hebben, vooral omdat we de wind voelen, zij het een zwakkere. Toch is het een troost dat we eindelijk vrij kunnen varen zonder kanaalbarrière. We weten niet hoe, maar de brug gaat 10 minuten later open en in eerste instantie is het vrij voor binnenkomende boten. Dit geeft ons de tijd die we nodig hadden om door te sluizen. Klaar, nu rechtdoor en dan scherp rechtsaf, en terug het kanaal in naar Zierikzee.

Doordat de lijnen op een platbodem in de tweede rij liggen, hoeven we niet met de lijnen te werken in het getij. We maken hier water en bereiden ons voor op de sprong over de Noordzee morgenochtend.

Maar eerst gaan we de stad verkennen. Deze Nederlandse stadjes zijn altijd leuk om te verkennen. Ik zou hier graag wonen, niet te veel toerisme. Wat is het hoogtepunt aan land? Goede kibbeling en een biertje.

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Heute am Donnerstag 17.07. um 0815 Uhr gehen die Leinen los und in einer Stunde die Schleusentore auf für die Nordseeetappe. Von weitem sehen wir schon die Deltawerken und ich wundere mich warum nicht jeder schleusen möchte. Es steht so mancher rum und wartet. Die Erklärung lässt nicht lange auf sich warten. Schleusen ja, wie gehabt. Doch die Brücke darüber ist keine Klappbrücke. Sie bleibt zu. Das Zauberwort heißt, bist du mit Mast höher als 17,50m musst du waren bis Ebbe kommt und es passt. Glück gehabt, wir fahren ein und schleusen und sind gegen 1100 Uhr frei und auf der Nordsee.

Wir nehme Kurs sw immer der Küste nach aber noch im Fahrwasser bis wir Höhe Breezand sind und dann direkten Kurs Felixstowe anlegen. Wind bei 20kn und der Himmel blau, was will man mehr. Generalkurs 270 Grad dachte ich, was soll kommen. Kommen ist gut, sie sind schon da. Gemeint sind die riesigen Windparks vor der Niederländischen Küste. Durchfahren verboten Umfahren zu lang, einen Kanal zwischen den Rädern gibt es und der ist für uns Pflicht. Ich bin jetzt auf der Nordsee und segele schon wieder im Kanal. Nichts gegen diese Technologie, aber ein Stück Freiheit auf dem Wasser ist verloren. Wir fangen ab 1400 Uhr mit unserem Wachplan an. Immer zwei Mann draußen und korrigieren und Ausschau halten nach dicken Pötten. Die Truppe ist leicht angespannt und die Freiwache läßt es sich nicht nehmen auch noch zu schauen. Manchmal rächt sich so ein Verzicht auf Ruhe und Entspannung wenn es dann auf die eigene Wache geht. Gemeckert hat keiner , also alles gut.

 

Vandaag, donderdag 17 juli, om 8.15 uur gaan de trossen los en over een uur gaan de sluisdeuren open voor de Noordzee. We zien de Deltawerken al van verre, en ik vraag me af waarom niet iedereen door de sluis wil. Er staan al aardig wat mensen te wachten. De uitleg laat niet lang op zich wachten. Sluizen, ja, zoals gewoonlijk. Maar de brug erover is geen ophaalbrug. Die blijft dicht. Het toverwoord is: als je mast hoger is dan 17,50 meter, moet je wachten tot laag water, en dan is het goed. We hadden geluk; we voeren de sluis in en gingen erdoor, en rond 11.00 uur waren we vrij en op de Noordzee.

We zetten koers naar het zuidwesten, steeds de kust volgend maar nog steeds in de vaargeul, tot we bij Breezand zijn, en dan zetten we koers naar Felixstowe. Wind 20 knopen en een blauwe lucht – wat wil je nog meer? Algemene koers 270 graden, dacht ik, wat gaat er gebeuren? Komen is goed, ze zijn er al. Ik heb het over de enorme windmolenparken voor de Nederlandse kust. Niet invaren, niet eromheen, te lang, er ligt een kanaal tussen de wielen en dat is verplicht voor ons. Ik ben nu op de Noordzee en vaar weer in het kanaal. Niets tegen deze technologie, maar er is een beetje vrijheid op het water verloren gegaan. We beginnen onze wacht om 14.00 uur. Er zijn altijd twee mannen buiten, die aanpassingen doen en grote schepen in de gaten houden. De bemanning is wat gespannen, en de persoon die buiten de wacht staat, laat de kans niet liggen om ook te kijken. Soms eist het opgeven van rust en ontspanning zoals dit zijn tol als het tijd is om je eigen wacht te gaan doen. Niemand heeft geklaagd, dus alles is goed.

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Ich habe die Hundewache von 2200 bis 0200 Uhr erst mit Bastian, dann mit Karl. Ich mag es um diese Zeit draußen zu sein. Der Mond kam raus und wir hatten das Seegebiet von England erreicht. Woran merkt man das ? Windparks fangen wieder an. Auch hier alles voll, zählen überflüssig bei 200 hört man auf. Wir fädelten auch hier in eine betonnte Fahrwasserstraße ein und ließen uns von MSC-Pötten überholen die auch nach Felixstowe wollen. Meine Wache verlängere ich noch ein wenig und dann bis 0730 Uhr ins Bett. Als ich wieder oben war konnte ich Felixstowe schon am Horizont erkennen. Dieser Ort liegt an der Nordseite der Mündung des Flusses Orwel. An der Südseite liegt Harwich.

N51 55,48/E001 19,16

Felixstowe – Containerhafen ist einer der größten im Vereinigten Königreich und spielt eine wichtige Rolle im internationalen Handel.

Harwich – wichtiger Personenfährhafen nach Holland und Dänemark

 

Ik heb wacht van 22.00 uur tot 02.00 uur, eerst met Bastian, dan met Karl. Ik vind het fijn om op dit tijdstip buiten te zijn. De maan kwam op en we hadden het Engelse zeegebied bereikt. Hoe weet je dat? De windmolenparken starten weer op. Ook hier is alles vol; bij 200 stopt het tellen zinloos. We zijn hier ook een gemarkeerd kanaal ingegaan en hebben ons laten inhalen door MSC-schepen die ook naar Felixstowe wilden. Ik heb mijn wacht iets verlengd en ben toen gaan slapen tot 07.30 uur. Toen ik weer opstond, zag ik Felixstowe al aan de horizon. Deze stad ligt aan de noordkant van de monding van de rivier de Orwel. Harwich ligt aan de zuidkant.

N51 55.48/E001 19.16

Felixstowe – De containerhaven is een van de grootste van het Verenigd Koninkrijk en speelt een belangrijke rol in de internationale handel.

Harwich – belangrijke passagiersveerhaven naar Nederland en Denemarken

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Wir passieren die Einfahrt zu Fluß Orwell und lassen Felixstowe und Harwich liegen. Für uns geht es im Regen den Fluss hinauf zum Royal Harwich Yachtclub (N52 00,32/E001 11,56) Um 1230 Uhr sind wir fest am Schwimmsteg und haben unsere Überfahrt nach 28 Stunden geschafft.

 

Jeder von uns hat andere Interessen so geht es für einen ins Bett, einer geht duschen, einer kommt zur Ruhe an Deck und ich kann Karl überzeugen das Herrenhaus was ca. 3km entfernt ist zu besuchen.

Auf geht es durch einen herrlichen Waldwanderweg der sich an den Fluß anschmiegt. Dann die Entscheidung links nach Pinmill und in den Pub Butt & Oyster oder rechts zum Herrenhaus. Durch die Wanderung war der Drang nach dem Pub größer geworden und wir liefen dort ein.

Ich schaute mir noch die an Land gezogenen Boote an, die heute als Unterkunft dienen und danach ging es zurück zum Boot.

 

We passeren de ingang van de rivier de Orwell en laten Felixstowe en Harwich achter ons. We varen de rivier op in de regen naar de Royal Harwich Yacht Club (N52 00.32/E001 11.56). Om 12.30 uur liggen we aangemeerd aan de drijvende steiger, waarmee onze 28 uur durende overtocht ten einde is.

 

We hebben allemaal andere interesses, dus de een gaat naar bed, de ander neemt een douche, de ander ontspant op het dek en ik weet Karl ervan te overtuigen het landhuis te bezoeken, dat ongeveer 3 km verderop ligt.

We vertrekken over een prachtig bospad dat langs de rivier loopt. Dan moeten we beslissen of we linksaf gaan naar Pinmill en de pub Butt & Oyster, of rechtsaf naar het landhuis. De wandeling had ons verlangen naar de pub gewekt, dus stopten we daar.

Ik bekeek de boten die aan land waren getrokken en die vandaag als accommodatie zullen dienen, en daarna gingen we terug naar de boot.

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Es ist Samstag der 19.07. und wir legen mit der Ebbe um 0745 Uhr ab um die Nordsee zu erreichen. Unser Ziel ist Ramsgate welches wir um 1715 Uhr erreichen werden. Doch auch bei dieser Überfahrt müssen wir den Windparks ausweichen und dann auch noch in dieser engen Stelle einem Kabelverleger der jedem per Funk mitteilt, kommt mir nicht zu Nahe. Wir machen es so und haben guten Wind dann Windstille und der Motor geht an und dann ein kleines Gewitter was uns nicht erreicht, Die Kreidefelsen vor Erreichen von Ramsgate sind schön zu betrachten und die Einfahrt kommt in Sicht. Ein Wellenbrecher vor der Westlichen Seite der Hafeneinfahrt nimmt viel rauhe See weg und ich kann gut bei dieser See in das Hafentor einfahren. Eric ist am Funk und klärt unseren Liegeplatz, Karl, Hans und Bastian klaren die Segel auf und legen die Leinen bereit. Wir bekommen einen guten Kopfplatz am Schwimmsteg. Heute noch einen kleinen Rundgang und dann noch die Festlegung, unseren Reservetag geben wir dieser Stadt. Also ausschlafen und erholen wir bleiben zwei Nächte hier.

 

Het is zaterdag 19 juli en we vertrekken om 7.45 uur met laag water om de Noordzee te bereiken. Onze bestemming is Ramsgate, waar we om 17.15 uur aankomen. Maar zelfs tijdens deze oversteek moeten we de windmolenparken ontwijken en dan, op dit smalle stuk, een kabellegger die iedereen via de radio waarschuwt niet te dichtbij te komen. We doen het zo en hebben goede wind, dan windstilte, de motor start, en dan een kleine onweersbui die ons niet bereikt. De krijtrotsen voor Ramsgate zijn prachtig om te zien en de haveningang komt in zicht. Een golfbreker aan de westkant van de haveningang neemt een groot deel van de ruwe zee weg en ik kan in deze zee gemakkelijk de havenpoort binnenvaren. Eric is aan de radio en verduidelijkt onze ligplaats, Karl, Hans en Bastian ruimen de zeilen op en maken de lijnen klaar. We krijgen een goede koppositie op de drijvende steiger. Vandaag maken we een korte tocht en dan besluiten we: we zullen onze reservedag aan deze stad wijden. Dus we slapen uit, ontspannen en blijven hier twee nachten.

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 Ich dachte mir wenn ein freier Tag, dann nutzt ihn und schau dir das Umland an. Also ging es mit dem Bus in das ca. 30km entfernte Canterbury. Dort gibt es Altstadt, Kathedrale und das Schloss. Also ging es nach dem Frühstück los und die Ankunft war leider dem Regen getrotzt. Den ganzen Tag ging immer wieder ein Schauer nieder. Das Schloss musste ich streichen aber der Rest war wunderbar. Die Altstadt lohnt sich sehr, durch die angelegten Gärten wie Lady Wootton`s Green oder Greyfrias Garden. Das bummeln durch die Gassen und der Besuch der Kathedrale war echt ein Höhepunkt. Das berühmte Gespenst von CVanterbury traf ich nicht, doch das lag bestimmt an den vielen Menschen verschiedener Länder, die rund um der Kathedrale für Aufsehen sorgten. Am späten Nachmittag ging es mit dem Bus wieder zurück zum Hafen, wo die Crew noch einen gemütlichen Abend erlebte um sich dann für den nächsten Tag, der Überfahrt nach Belgien, vorzubereiten.

 

 Ik dacht dat als ik een dag vrij had, ik er optimaal van zou genieten en de omgeving zou verkennen. Dus namen we de bus naar Canterbury, zo'n 30 km verderop. Daar vind je de oude stad, de kathedraal en het kasteel. Dus vertrokken we na het ontbijt en kwamen helaas in de regen aan. Het regende de hele dag door. Ik moest het kasteel overslaan, maar de rest van de reis was geweldig. De oude stad is zeker een bezoek waard, met zijn verzorgde tuinen zoals Lady Wootton's Green en Greyfriars Garden. Slenteren door de steegjes en een bezoek aan de kathedraal was een echt hoogtepunt. Ik heb de beroemde geest van Canterbury niet gezien, maar dat kwam waarschijnlijk door de vele mensen uit verschillende landen die rond de kathedraal voor opschudding zorgden. In de late namiddag namen we de bus terug naar de haven, waar de bemanning genoot van een ontspannen avond voordat ze zich voorbereidden op de volgende dag, de oversteek naar België.

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 Es ist Montag, der 21.07. und gegen 0830 Uhr gingen die Leinen los und wir raus auf See. Was sofort wieder auffällt, sind die Windparks die eine gewisse Planung beanspruchen. Der Korridor ist auf der Seekarte ersichtlich und nur hier ist die Durchfahrt erlaubt. Gut, dann machen wir das so.
Der Wetterbericht spricht von Wind um 15-18kn aus west und zeitweiligem Regen. Doch das stimmte nicht ganz. Der Regen kam zeitweise nur der Wind kam mit 25kn und das für eine längere Zeit, so das sich auch eine 2m Welle aufbaute. Wir hatten ja hinter der Genua noch eine Fock, mit der und dem Großsegel ging es flott hinaus in den Kanal. Die ersten gossen Pötte kommen und gehen wir staunen über 450m Schiff bei 50m Breite und Containern die für uns nicht zählbar sind. Bis ich ein „Knack“  höre und sehe wie die Fock runterfällt. Eric und ich stürmen nach vorne und ziehen Segel, Leinen und Stahldraht aus dem Wasser während die Wellen das Schiff spülen. Es ist alle an Deck und kann gesichert werden. Eine Kontrolle zeigt, das an Seil, Stahldraht und Segel alles in Ordnung ist, nur in der Öse zur Befestigung am Mast ist kein Schäkel. Wir tippen auf Bruch und werden Stunden später mit der Einschätzung Recht behalten. Glück gehabt, das der „Kram“ heil geblieben ist. Somit können wir das Segel mit Bordmitteln im Hafen wieder reparieren.

Danach geht die Überfahrt weiter und in Landnähe werden die Wellen kleiner und der Wind läßt nach. Als wir gegen 1800 Uhr in den Vorhafen von Ostende einlaufen gibt es über Funk die Info, kein Platz in der Royalmarina. Die Stadtmarina liegt hinter dem Schleusentor und , genau um 1800 Uhr letzte Schleusung. Wir liegen vor dem Schleusentor am Steg wo gewartet wird bis zur Öffnung. Auch gut, morgen früh wollen wir gegen 1000 Uhr sowieso los und dann beginnt auch erst der Dienst der Schleuse. Das Deck noch aufräumen und dann ein letztes Bier bei einem Höhenfeuerwerk in Strandnähe und danach die Lichter aus.

 

 

 

 Het is maandag 21 juli en rond half negen 's ochtends gaan de trossen los en varen we de zee op. Wat ons meteen opvalt, zijn de windmolenparken, die een zekere planning vereisen. De corridor is zichtbaar op de zeekaart en doorvaart is alleen hier toegestaan. Oké, laten we het dan maar doen.

De weersvoorspelling voorspelt een windkracht van 15-18 knopen uit het westen en af en toe regen. Maar dat klopte niet helemaal. De regen viel af en toe, maar de wind zwom uit tot 25 knopen, en dat hield lang aan, waardoor er een golf van twee meter ontstond. We hadden een fok achter de genua, en daarmee en met het grootzeil voeren we snel de vaargeul in. De eerste grote boten kwamen en gingen, en we stonden versteld van het 450 meter lange schip met een breedte van 50 meter en ontelbare containers. Totdat ik een "knal" hoorde en de fok eraf zag vallen. Eric en ik rennen naar voren en halen zeilen, lijnen en staaldraad uit het water terwijl de golven over de boot slaan. Alles staat aan dek en kan worden vastgezet. Een controle toont aan dat alles in orde is met het touw, de staaldraad en het zeil; alleen het oog om het aan de mast te bevestigen mist een sluiting. We vermoeden dat het gebroken is, en uren later blijkt onze inschatting juist. We hebben geluk gehad dat de "spullen" intact zijn gebleven. Dit stelt ons in staat om het zeil in de haven te repareren met behulp van de apparatuur aan boord.

Daarna gaat de oversteek verder, en dichter bij land worden de golven minder en neemt de wind af. Als we rond 18.00 uur de buitenhaven van Oostende binnenvaren, ontvangen we een radiomelding dat er geen plaats is in de Koninklijke Jachthaven. De stadsjachthaven ligt achter de sluisdeur en de laatste sluis is precies om 18.00 uur. We liggen aangemeerd aan de steiger voor de sluisdeur en wachten tot deze opengaat. Dat is ook prima; We willen morgenochtend sowieso rond 10.00 uur vertrekken, en dan gaat de sluis open. Het dek schoonmaken en dan nog een laatste biertje drinken terwijl we naar een vuurwerkshow bij het strand kijken, en dan de lichten uitdoen.

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 Nach der Reparatur des Vorsegels mit einem Mann im Mast gelang das Vorhaben und unsere Fock meldete sich wieder zum Dienst.
Die zwei Stunden die Küste entlang genossen wir mit Kaffee und Snacks, sowie Sonnenschein und Erholung.
Wir hatten es auch verdient.
Die Einfahrt Blankenberge ist einfach und die Marina gleich hinter den Hochhäusern am Strand. Nicht schön, aber zweckmäßig. Der Besuch der Stadt war kurz und der Haltepunkt Strandperle war damit logisch. Der nächste und letzte Segeltag am 23.07.  warf seine Schatten voraus. Wir werden den Hafen von Zeebrugge kreuzen und hoffen auf viel Verkehr.

 

 Nadat we het voorzeil hadden gerepareerd met een man aan de mast, was het project succesvol en kon onze fok weer aan de slag. We genoten van de twee uur langs de kust met koffie en snacks, maar ook van de zon en de ontspanning.
We hadden het verdiend.
Blankenberge binnenvaren is gemakkelijk en de jachthaven ligt net achter de hoge gebouwen op het strand. Niet mooi, maar functioneel. Het bezoek aan het stadje was kort, dus een stop bij Strandperle was een logische stap. De volgende en laatste zeildag, 23 juli, kwam eraan. We varen door de haven van Zeebrugge en hopen op voldoende drukte.

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 Jetzt ging es auf unseren Zielhafen Vlissingen zu. Ganz langsam und mit viel Umsicht, wegen dem Hafen Zeebrugge. Wir konnten die Ausfahrt der Fähre Widget ROW und die Einfahrt von AIDA Bella beobachten. Die Wetterverhältnisse waren super und somit ging es nahe an die Fähre ran. Als sie frei von der Mole war legte sie den „nächsten Gang“ ein und drückte eine gewaltige Heckwelle von sich. Es folgten an Land die Orte Knokke und Cadzand sowie Breskens. Die Westerschelde ist erreicht und somit sind wir in den Niederlanden zurück. Ein starker Strom schob uns weiter in die Schelde und dann nach Breskens kreuzten wir zur Seeschleuse Vlissingen.

 

 Nu naderden we onze bestemmingshaven Vlissingen. Heel langzaam en met grote voorzichtigheid, vanwege de haven van Zeebrugge. We konden de veerboot Widget ROW zien vertrekken en de AIDA Bella zien binnenvaren.
De weersomstandigheden waren perfect, dus we kwamen dicht bij de veerboot. Toen deze de pier voorbij was, schakelde hij over naar een hogere versnelling en veroorzaakte een enorme kielzog. Vervolgens passeerden we de plaatsen Knokke, Cadzand en Breskens aan land. We bereikten de Westerschelde en waren dus terug in Nederland. Een sterke stroming duwde ons verder de Schelde in, en na Breskens staken we over naar de zeesluis van Vlissingen.

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 Wir stehen vor der Schleuse und dürfen alle nicht rein. Grund ist ein Schleppverband aus einer großen Motoryacht und drei Schleppern.
Sie haben die Yacht vom Transportschiff abgeholt. Dies ist ein Hochseeschiff, welches als Fracht andere Yachten transportiert. Diese müssen dann ohne Betankung verladen werden und kommen dann mit Schlepperhilfe zu ihrem ersten Liegeplatz. In unserem Fall zu Yachtwerft Damen Yachting, im Koningsweg / Vlissingen

 

 We staan voor de sluis en er mag niemand in. De reden is een sleepkonvooi bestaande uit een groot motorjacht en drie sleepboten. Ze hebben het jacht opgehaald van het transportschip. Dit is een zeeschip dat andere jachten als vracht vervoert. Deze jachten moeten vervolgens zonder tanken worden geladen en vervolgens met behulp van een sleepboot naar hun eerste ligplaats worden gebracht. In ons geval naar de scheepswerf Damen Yachting aan de Koningsweg in Vlissingen.

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 Doch dann sind wir dran und es geht durch die Schleuse und in Richtung Jachthafen VVW „Schelde“, doch hier finden wir keinen Liegeplatz. Zurück und in umgekehrter Richtung zum Stadthaven  „Scheldekwatier“. Hier finden wir nach der Brückenöffnung einen Platz am Schwimmsteg und die Leinen gehen für uns zum letzten Mal fest. Es ist der 23.07. 1510 Uhr und wir fünf sind wieder in Vlissingen. Wir genießen den letzten Abend und am nächsten Tag geht es für uns auf Heimreise.

 

 Maar dan zijn we aan de beurt, we gaan door de sluis en varen richting jachthaven VVW "Schelde", maar daar vinden we geen ligplaats. We varen terug en in tegengestelde richting naar de stadshaven "Scheldekwartier". Hier, na het openen van de brug, vinden we een plekje aan de drijvende steiger en worden de lijnen voor de laatste keer vastgemaakt. Het is 23 juli 15:10 uur en we zijn met z'n vijven terug in Vlissingen. We genieten van onze laatste avond en de volgende dag gaan we naar huis.